Roetfilter (DPF)
Roetfilter (DPF)
Het roetfilter systeem kan een storing aangeven d.m.v. het motormanagement -en roetfilter lampje.
In sommige gevallen kan dit zich uiten in een noodprogramma van de motor, wat ervoor zorgt dat de auto in een zogeheten noodloop belandt.
De meeste dieselauto’s en bedrijfswagens zijn tegenwoordig uitgerust met een roetfilter (DPF).
Het doel hiervan is om de uitlaatgassen door te laten en de roetdeeltjes op te vangen.
Dit is natuurlijk goed voor het milieu, maar geeft ook zeker nadelen aan de motor en de reparatiekosten voor het vernieuwen van de roetfilter kunnen torenhoog uitlopen.
Veel voorkomende problemen bij een verstopte roetfilter:
- Wanneer de motor bijna niet op bedrijfstemperatuur komt, is de verbranding niet optimaal en wordt de uitstoot van de roetdeeltjes groter.
Hierdoor zal de verzadiging van het roetfilter systeem sneller van toepassing raken.
- Doordat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, zal het roetfilter een te lage temperatuur bereiken om het regeneratieproces te kunnen opstarten.
Het gevolg is dat het roetfilter verstopt raakt. Hierdoor zal het motorvermogen afnemen, de computer een foutmelding geven en uw auto voor reparatie naar de dealer
moeten.
De dealer kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken.
Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van het roetfilter en eventueel de turbo.
De levensduur van het roetfilter wordt hierdoor verkort.
Uw auto zal teveel brandstof verbruiken wat tot hoge maandlasten zal leiden.
Voordelen van het verwijderen van de roetfilter:
- Nooit meer problemen en eventuele kosten van het roetfiltersysteeem
- Geen tegendruk op de motor waardoor er meer koppel gegenereerd zal worden
- Lager brandstofverbruik
Vraag vrijblijvend een offerte aan voor de mogelijkheden!